juli 2012

Sommerferien 2012 - del 3

Her kommer endelig siste del av årets sommerferie. Har laget to innlegg tidligere som dåkker finn DEL1 - HER og DEL2 - HER . I det her innlegget skal æ skrive litt om cruiset, havnen vi har vært i og det vi ellers opplevde ombord eller på land. Skal prøve å beherske mæ litt den her gangen, sånn at kun det viktigste blir tatt med :-) Enjoy!

Dag 1.

Søndag 1. juli var dagen vi gikk ombord på "Navigator of the seas", som båten heta. Gikk rett opp på dekk 11 for å få i oss lunsj fra buffeén. Nydelig mat, men æ spiste stort sett det samme hver lunsj - så på slutten var æ litt lei. Hihi! Etter lunsj gikk vi for å sjekke ut lugaran, før vi seinere gikk for å utforske litt på dekk 4 og 5. Dekk 5 var handlegata ombord, med blant anna kafé og noen få butikka. Spiste Ben&Jerry's-is før vi gikk for å pakke ut litt. Resten av dagen gikk til å gjennomgå en sikkerhetsøvelse, spise middag 18.30 og se EM-finalen mellom Italia og Spania i Metropolis teater ombord. Det var gaaanske mange italienera der, så dåkker kan tenke dåkker at stemninga var dårlig når Spania putta og putta ;-) Vi var i allefall DRITGLAD .. og var ikke redd for å vise det!

Dag 2.

Våkna opp i ny havn; Sicilia i Italia. Båten la til kai i 10-tida, mens vi spiste frokost. Vi hadde ingen spesielle planer på forhånd, men hadde bestemt oss for å utforske litt i byen på egenhånd. Mange butikka var stengt på grunn av en lokal lov, så det eneste som ble med tilbake på båten for min del, var ei ny veska. Er superfornøyd, og hele butikken var på 50% - så æ ga ikke mer enn 17 euro for den. Skal vise alle innkjøpan i et eget innlegg. Gikk tilbake til båten ganske tidlig, å hoppa i bikinien for å sole mæ litt. Halv seks dro æ tilbake på lugaren for å dusje å stelle mæ til middagen kl. 18.30. Antrekkskoden var; Casual, og til middag bestilte æ nydelig laks. Etter middag gikk vi i handlegata på dekk 5 der dem hadde 12 dollarssalg. Kjøpte ei mørkrosa klokka, som sikkert blir flittig brukt fremover.

Dag 3.

Første dag til sjøs, nåkka som betydde at vi kunne ta livet heelt med ro. Deilig! Etter frokost tok vi på badetøy for å legge oss på soldekket. Det var en del vind, så det var vanskelig å vurdere når kroppen hadde fått nok sol. På formiddagen deltok Rune og Jørn i mageplaskkonkurranse, nåkka som var kjempeegøy! Det ble ingen førsteplass på nån av dem, men det var vel neppe målet heller. Hihi! Etter konkurransen var det tid for lunsjbuffet, før vi returnerte til solsengene. Middagen var som vanlig 18.30, og siden det var formell aften, tok æ på mæ kjole.

Kl. 21.30 var det broadwayshow på teateret, der noen nummer var mer underholdene enn andre. Etter showet var det tid for dagens siste kaffe på dekk 5 for "de voksne", før vi la oss.

Dag 4.

Ny havn; Athen i Hellas. Båten la til kai 06.00, og skulle ligge til 18.00. Bestemte oss for å dra på en liten utflukt på egenhånd, nemlig til Akropolis. På akropolis betalte vi 60 euro for seks personer, i og med at pappa og bestefar ble igjen på en kafé. Vi ble skuffet over "kaoset" som vi ble møtt med, og siden mamma hadde vært der før med pappa, hadde ho enda større forventninger enn oss andre. Knipsa bare noen bilda, før vi gikk ned igjen. Taxisjåføren kjørte oss videre til gammelbyen, Plaka, for å se oss litt rundt å handle litt suvenirer. Var der ca. 1 time, før taxien tok oss til Hard Rock Café Athen, der æ bl.a, handla et nytt shotglass til samlinga mi. Når vi hadde vært på Hard Rock Café ble vi kjørt ned til båten igjen. "Takk skal du ha", lærte vi den snille taxisjåføren å si før vi dro til båten igjen.

Etter lunsj dro æ, bestemor og mamma på dekk 12 for å svi kroppen enda litt mer i sola. Lå en times tid i sola, før vi dro på lugaren for å ordne oss til middagen. Etter middag var det Isshow på dekk 3, nåkka som var ukas beste show! Skikkelig facineranes at det er skøytebane ombord på båten, og ikke minst imponeranes ka dem klare å gjøre på den!

Dag 5.

Ny havn; Kusadasi i Tyrkia. Første gangen æ satt fotan mine i Tyrkia, å var forberedt på at folkeslaget kunne være i overkant .. hyggelig (?). Men vi ble alle sammen kjempepositivt overraska. Vi trengte ikke gå lange biten før vi havna i et svært marked. Wii! Og tyrkeran vi møtte på var absolutt ikke som vi hadde forventa .. i allefall ikke de fleste av dem. De fleste fikk med sæ noen godbita derifra. Æ kjøpte blant anna knallrosa converse og en dritdeilig genser (sikkert bare fake, men who caaares..?) Etter noen tima shopping på markedet, gikk vi tilbake til båten. Spiste lunsj, tok en timinutters powernap og dro på treningssenteret med Rune. Trente både styrke og kondiss i 1t og 15min.

Siden alle nordmenn ombord i båten var invitert til forfriskninger av Kaptein Claus (kaptein var fra Bergen) på dekk 14, stod vi over den ordinære middagen den her dagen. Vi gikk på Johnny Rockets for å få i oss en matbit etter at vi hadde hilst på kapteinen. Fastfood var absolutt ikke dumt, og æ spiste en nydelig club sandwich.

Dag 6.

Ny havn; Souda på Kreta, i nærheten av Chania. Tok shuttlebuss fra havna inn til Chania for å dra på litt sightseeing på egenhånd igjen. Gikk innom et marked som solgte all slags mulig jalla, deriblant sjømat og ost (.. nåkka som resulterte i at æ MÅTTE ut derfra). Når resten av gjengen var ferdig på markedet, dro vi for å utforske litt mer av Chania. Kjøpte ny pengbok og 6 pk. med øredobber på salg. Jippi. På tilbaketuren fant æ en olivenskrubb til kropp og ansikt som har vært kjempebra så langt.

Dro tilbake til båten rundt kl. 14, og spiste som vanlig lunsj på dekk 11. Den her dagen ble det også servert grillmat, så det var en skikkelig bonus! Skulle i utgangspunktet på dekk 12 for å sole oss den her dagen, men personalet ba oss vente i 1 time på rene håndklær! Ble mildt sagt forbanna da, i og med at dem skal kunne tilby den tjenesten 24/7, men når vi var tilbake igjen var det heldigvis klart. Ble bare én time i sola da, før vi måtte ordne oss til formell aften. Etter middag dro vi på show igjen, trur dem heta "The backbeat Beatles" eller no sånt, og dem var kjempeflink. Gøy når man kan sangen i allefall :-)

Dag 7.

Den andre dagen til sjøs og den siste dagen ombord. Gikk rett på soldekket etter frokost, og ble liggende fra halv ni til fire med unntak av en lunsjpause midt på dagen. HOTHOTHOT. Fikk heldigvis litt farge, selv om det gjerne kunne blitt litt mer. Hadde den siste middagen med kelneran våres, Isaias og Robert, på dekk 4. Resten av kvelden brukte vi på å pakke koffertan klar, sånn at dem kunne hentes av personalet kl. 23 samme kveld.

Sånn det var sommerferien 2012 oppsummert i tre innlegg .. pjuh! Hvis du lure på nåkka ang. cruiset eller andre ting, så er det bare å spørre. Sikkert litt sånne praktiske ting som har uteblitt, men som æ likevel klare å svare på!

- Line

Baby shower - bildedryss

GOD mårn! Årsaken til at æ ikke blogga no særlig i går, var nettopp på grunn av at æ deltok i et surprise baby shower for ei venninna. Vi var 12 jente som venta spent på reaksjonen til Karoline når ho kom inn døra .. og overraska ble ho :-D Alle hadde laga hver sin tapasrett, og æ stod for "spanske" kjøttboller og foccaciabrød. Smakte ikke på kjøttbollen, i og med at dem var full av løk, men brødet var godt. Hihi. Etter at vi hadde spist var det tid for litt pakkeåpning og quiz med Kaja som quizmaster. Æ fikk aldri med mæ kass lag som gikk av med seiern, siden æ dro tidlig hjem pga migrene, men æ tippe mitt lag ble en god nummer to!? ;-)

Anyways .. her kommer litt bilda fra kvelden;

Er skikkelig imponert over kor flink "festkomiteen" har vært. Kvelden var helt klart nøye planlagt, og æ er ganske sikker på at Karoline var storfornøyd med hele baby showeren. Skulle gjerne vært der til dessert og resten av pakkeåpninga, men får vel vite ka resten av kvelden bestod av ved ei seinere anledning.

Nu skal æ ut i finværet! Vi skrives kanskje seinere <3

Ferien 2012 - del 2

Dag 4.

Plan for dagen var å utnytte hop-on/hop-off-bussen til området rundt Piazza navona, og for å finne en ny shoppinggate å prøve ut. På turen til Piazza navona, stoppet vi innom Phanteon, der de som ønsket å gå inn, gjorde det, mens æ blant anna ble ute. I Piazza navona kjøpte vi bilder av Roma, i samme stil som noen æ har kjøpt av London tidligere. Kjøpte også verdens kuleste Supergirl t-skjorte :-) Mamma, Margaret, bestemor og lillebror gikk for å se i noen kirke i nærområdet, mens vi andre ble sittende i skyggen å slappe av.

Videre gikk turen til ei ny shoppinggate som var nevnt i ei bok om Roma. Helt ærlig er æ redd for at de som skriv bøkern får en feit sum penga, for å dræge Nordmenn til verdens mest gudsforlatte sted. Det var ca. 2 butikka på den nevnte gata, og én av dem var for mannfolk. Ble bokstavelig talt dritskuffa. Hadde ikke nåkka særlig forhåpning om shopping lenger i Roma, i og med at to av to, så langt hadde vært dårlig.

Middagen ble spist i nærheten av hotellet, og resten av gjengen (- pappa og mæ), hadde planer om å ta en kveldstur med bussen. Men vi hadde fått feil beskjed av en anna bussjåfør, og det endte med at de andre handla litt drikkevara og snacks, og vi alle avslutta kvelden på taket av hotellet.

Dag 5.

Etter frokost gikk vi alle sammen på markedet som vi jenten hadde vært på tidligere i uka. Vi trudde det var over flere etasja, men det fikk vi raskt avkrefta. Etter markedet gikk guttan tilbake til hotellet, mens vi jenten tok en taxi til vårt siste shoppingforsøk; Via del Corso. Her fant vi endelig noen brukbare butikker, sånn som Gap, H&M, Tally Veijl ++. Fikk handla noen overdela og to par nye jeans (.. dem trengte æ vel). Temperaturen visste på det høyeste 40 grader, så det var i grunn litt for vamt for shopping.

Tok taxi tilbake til hotellet, og heiv i oss lunsj før vi trasket til togstasjonen (Termini). Her var det noen butikker å se igjennom, før vi gikk innom litt jallabutikker på tilbaketuren. Æ og Margaret endte opp med å kjøpe hver vår fotside kjole. Hadde sikla på dem siden dag 1, og måtte bare gå til innkjøp når æ fant den perfekte fargen.

Etter middag på kvelden, dro alle hver til vårt på hotellrommene for å pakke å forlate hotellet søndag morgen. Hadde innsjekk kl. 12.30 på "Navigator of the seas", så vi bestemte oss for å være tidlig ute av hotellet.

Ferien 2012 - del 1

God kveld! Her kommer første oppdatering fra årets ferie. Starte med å fortelle om de fem dagan vi hadde i Roma, så kommer cruiseopplevelsen i et eget innlegg :-) Noen daga var mer innholdsrik enn andre, men alt i alt var ferien er kjempefin opplevelse!

OBS! Mye tekst .. litt for mye :-D

Dag 1.

Tirsdag 26. juni var avreisedag, og flyet gikk 09.15 fra Gardermoen. Overnatta som sagt på hotell fra mandag til tirsdag med Vegard, for å slippe unna litt stress. Resten av gjengen møtte æ på flyet, i og med at dem hadde reist fra Tromsø grytidlig samme dag. På flyet var æ plassert mellom to ukjente menn, nåkka som æ anklaga mamma for å ha gjort bevisst. Haha, æ trur ho ville unngå at noen av de andre i reisefølget skulle bli snakka hull i hodet. De mannan vedsiden av mæ visste i allefall kordan dem skulle bruke plass .. satt mer eller mindre å tvinna tomla frem til vi mellomlanda i Kastrup kl. 10.15. Der fikk vi i oss en liten matbit, før flyet gikk videre til Roma 11.20. Flyreisa var på ca. 2 tima.

Når vi landa i Roma, tok vi toget til Termini stasjonen, som bare lå 3 minutters gange fra hotellet. Veldig enkelt og greit. Temperaturen lå på 33 grader, så det var temmelig hot. Hotellet vi bodde på het Piram, og var av helt grei standard. Det hadde fire stjerner, men lå et stykke unna 4-stjerners standard i Norge. Vi fikk blant anna hotellrom i 4 forskjellige etasjer, nemlig 1, 2, 3 & 5. Æ delte rom med lillebror, og rommet var i grunn en positiv overraskelse.

Etter at vi hadde lagt fra oss bagasjen, gikk vi på nærmeste Mc Donalds for å spise lunsj, før vi gikk nedover til Via Nazionale for å shoppe litt. Ble nemlig opplyst i ei Romabok om at det visstnok skulle være bra butikka der .. fail. Mye rart og jalla, men æ fikk handla ei "I <3 Roma" t-skjorte og shotglass, så helt bortkasta var det ikke. Etter mye gåing vendte vi hjem til hotellet. Spurte resepsjonisten om en bra pizzarestaurant i nærheten, og anbefalte hotellets. Spørsmålet mitt er; why? Vi så for oss en ordentlig Italiensk pizzaopplevelse, men ble ikke anna enn skuffa. Pizzabunnen var god, men når pålegget ligg strødd og uferdig på toppen, blir det alt anna enn apetittelig. Man lære så lenge man leve! Etter middag dro vi i 7. etasje for å slappe av å se på utsikta, og etter en lang reisedag tok vi kveld halv ti.

Dag 2.

Plan for dagen var å besøke Trevifontena og spansketrappa. Vi la ut på tur kl. 10, og med jobb som kartleser havna vi på toppen av spansketrappa, og måtte finne en enkel måte å komme til bunnen på, som var rullestolvennlig. Temperaturen visste 34 grader, så heldigvis ble det solgt frossent vann i en av bodene i nærheten, som vi kunne kjøle oss ned på. Når vi var kommet til bunnen av spansketrappa, tok vi bilda som alle andre turista på tur. En italiener kom bort å tvingte på mæ tre roser, og mente at æ skulle "få" dem. Kyss mæ en viss plass, for når vi hadde tatt dem motvillig i mot, skulle han plutselig ha betaling. Ble skikkelig forbanna på han, og det endte med at han tok tilbake rosa som æ i utgangspunktet skulle få :-D Haha..

Så gikk turen mot Trevifontenen. Der var det bokstavelig talt stappfult av folk, men det var litt av en opplevelse likevel. Har så lenge æ kan huske drømt om å kunne hive en mynt over hodet å ønske mæ nåkka, sånn som dem gjør i "Lizzie Mcguire - Stjerne for en dag"-filmen. Det var forresten min standard sykefilm, så den har blitt sett noen ganga.. :-) Done and done, i hvertfall!

Etter lunsj dro guttan tilbake på hotellet, mens vi jenten gikk på et marked noen kvartal bortfor hotellet. Var ufattelig mye klær og utstyr til menn (..av alle ting?) og unga. Vi var tilbake på hotellet igjen rundt 7, og avtalte å være klar for Hard Rock Café kl. 20. På Hard Rock Café fikk vi beskjed om at det mest sannsynlig ville ta 1 time og 30 min. før vi fikk bord. Vi bestemte oss for å vente, å gikk på butikken for å handle inn suvernira mens vi venta. Som på alle andre H.R.C kjøpte æ et shotglass. Fikk bord etter 40 fantastiske minutt, og ble møtt med hyggelig betjening og god mat - som alltid. Skikkelig fornøyd. Etter middag tok vi taxi tilbake til hotellet å stupte i seng.

Dag 3.

Plan for dagen var å kjøpe bussbilletta på sånn hop on/hop off-buss, sånn at vi kunne få se enda mer av Roma. Målet for dagen var blant anna å besøke Colosseum, og det var den første plassen vi stoppa på. Skikkelig bra opplevelse og absolutt nåkka æ anbefale for andre som skal reise til Roma. Det var også tilrettelagt med heis, så det var vel prikken over i'en :-)

Etter noen tima i Colloseum, hoppa vi på en ny buss for å kjøre videre til Vatikanet og St. Peters kirken. Utenfor kirka var det superlang kø, men på grunn av rullestolen var vi så heldig å komme inn rimelig fort. Kirka er nåkka av det nydeligste æ har sett (.. og æ er ikke superinteressert i kirke sånn til vanlig). Masse fine maleri, skulptura, menneska og ei helt stille stemning. Vi hadde håpa på å få et glimt av paven sjøl, men vi besøkte kirka på feil dag.

Når vi var ferdig i kirka, hoppa vi på en ny buss for å dra til St. Angelos Castle. Det var ærlig talt ikke særlig mye å se, og i hvert fall ikke verdt pengan. Det var i grunn bare masse trappetrinn opp, og på toppen var det en café og utsikt over Roma. Temperaturen var på det høyeste 36 grader, og æ ble litt solbrent på skuldran i løpet av dagen. Satt på toppen av bussan, så det ble temmelig varmt når vi måtte stoppe for rødt lys. Etter at vi hadde vært i "slottet", tok vi ny buss tilbake til Termini, å gikk for å spise lunsj på hjørnet av kvartalet der hotellet lå. Vi fikk servert nydelig mat, til tross for at noen av oss fikk hamburger uten brød (?). Haha. Fikk også med oss Italias (overraskende) to mål over Tyskland, mens vi spiste.

Dag 4. og 5. kommer i et anna innlegg. For mye tekst gjør at få av dåkker kommer til å orke å lese det som står, nåkka som er forståelig! Snakkes :-)